‘Wat een liefdevolle handreiking om de intensiteit van veel hoogbegaafde kinderen te ondersteunen!
We hebben het hier over een prachtig talent van hoogbegaafdheid waar ook een hoop valkuilen bij kunnen ontstaan. Ik denk dat er een hoop kwartjes kunnen gaan vallen als begeleiders en kinderen op deze manier inzicht krijgen in dit stuk van wat HB is.
Begrip, inzicht en rust rondom de gevoelswereld krijgen zo meer ruimte.’
Hoezo is werken met dit boek waardevol voor hoogbegaafde kinderen?
Antwoorden van leraren en ouders:
“Dit sluit aan bij de intense gevoelswereld van hoogbegaafde en hoogsensitieve kinderen.”
“Kinderen zitten zo in hun hoofd. Door te tekenen brengen ze dingen in beeld voor zichzelf.”
“Psycho-educatie voor begrip voor je denken en je zijn. Dat mist vaak in een stukje ervaring van anders zijn en niet begrijpen waarom. Dat stukje begrip is nodig.”
“Je geeft taal om begrip te kweken en de ruimte om er over te mogen en kunnen praten.”
“Het grote voordeel is dat er zoveel modellen worden gecombineerd in een boek.”
“Het totaalplaatje biedt zelfhulp.”
“In contact komen met jezelf als geheel.”
“Het is een Top down manier om te kijken waar je last van hebt.”
“Snappen met je hoofd wat je voelt in je lijf.”
“Begrip voor jezelf en de ander en de wereld.”
“Meer voelen en meer zien. Meer verbindingen.”
“Je gaat zelf door een paar stappen om zelfmanagement toe te kunnen passen. Regie, vertrouwen en ruimte voor autonomie. Dat is precies wat hoogbegaafde kinderen nodig hebben.”
‘Ik denk dat dit geldt voor alle kinderen.´ ~Helga Bongers~